onsdag 17 november 2010

Mor Atte

.

.
Mor Atte, är Inger Rintala von Knorring, som gör tyg – änglar, anteckningsböcker, julstjärnor, kuddar mm – allt är dekorerat med band, knappar och pärlor.
.
Hon beskriver sin verksamhet och sin inspiration på ett sätt som jag tror känns igen av många utställare på Kreativa Julmarknaden. Om vi bara kunde uttrycka det så fint som Inger:
“Mor Atte är min idag åldriga mor, som lärt mig nästan allt jag kan om tyg och återvinning. Vinterkappan i ylle som hon använt många vintrar vändsydde hon till ytterligare vintrar och plockade därefter ut de bästa bitarna för att sy en ny vinterjacka till lillebror. Tala om återanvändning och kreativitet! Mor Atte repade upp uttjänta stickade tröjor, tvättade garnet och stickade nya tröjor och sockor. Själv fick jag en kofta av restgarner som jag älskade.
.
Jag vill bevara det fina synsättet som min mor Atte hade på tyger och vad som kunde skapas av dem och själv skapa, med återanvändning i tanken, utifrån de restbitar av vackra tyger som jag samlar på. Det jag skapar finns endast i ett unikt exemplar. Färg, form, mönster och strukturer har alltid legat mig varmt om hjärtat och jag tycker om att blanda grovt lin med tunn vacker siden. Min inspiration kommer från Patchwork som är en helt underbar teknik med tusentals olika mönster. Dom är som en sagobok med många berättelser i. Även en trasmatta kan vara underbar med alla sina färger, ränder och strukturer.”
.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar